Wat zijn de verschillen tussen het carnivoor-dieet en het keto-dieet?

Het keto-dieet en het carnivoor-dieet zijn heel verschillende diëten. Het carnivoor dieet, hoe gek het ook klinkt, bestaat uit het eten van alleen vleesproducten. Het ketogeen dieet maakt voedsel op basis van niet-dierlijke producten mogelijk, maar beperkt de inname van koolhydraten.

Beide diëten hebben hun eigen voor- en nadelen en in dit artikel leggen we ze uit, zodat je een beslissing kunt nemen welk dieet je wilt volgen of uitproberen, of om deze kennis met anderen te delen.

We hebben dit artikel gestructureerd door de basisprincipes van beide diëten te introduceren. Vervolgens maken we een vergelijking tussen het carnivoor-dieet en het keto-dieet.

De basis

Het carnivoor dieet is eenvoudig. Eet vleesproducten, voeg zout toe en drink water. Dat is de meest stricte versie!

Hoe zit het met zuivel?

Sommige mensen kunnen zuivel goed verteren en kiezen ervoor het op te nemen in hun dieet. Maar voor anderen kunnen zuivelproducten een boosdoener zijn en ontstekingen, problemen in de darmen of pijn veroorzaken. Lactose-intolerantie en genetica kunnen er iets mee te maken hebben.

De geschiedenis van het carnivoor dieet

Volgens enkele van de beste antropologen begonnen onze hersenen (homo-sapiens) ongeveer 2 miljoen jaar geleden in omvang toe te nemen. Dat kan kloppen: ongeveer toen we wapens begonnen te gebruiken om te jagen.

Vanwege de superioriteit van vlees versus planten floreerden onze voorouders en nam de hersenfunctie toe. Het waren supercarnivoren.

Ongeveer 40.000 jaar geleden voegden we er weer planten aan toe. Vanaf dat moment ging het bergafwaarts en de hersengrootte begon af te nemen.

Vandaag de dag hebben we te maken met een dieet rijk aan plantaardig voedsel, suikers, zaadoliën en dergelijke: een mix waarmee we de gezondheid van onze bevolking vernietigen.

Eliminatiedieet

Tegenwoordig ervaren mensen die carnivoor gaan eten geweldige resultaten. Niet alleen een betere gewichtsbeheersing, maar ook meer energie, betere slaap en zelfs de vermindering van bepaalde ziekten.

Waar komen deze goede resultaten vandaan? Waarschijnlijk omdat bepaalde schadelijke, plantaardige voedingen geëlimineerd worden.

Het carnivoordieet is het ultieme eliminatiedieet. Velen kiezen ervoor om gaandeweg weer wat plantaardig voedsel toe te voegen. Met een carnivoor-dieet herstart je als ware je lichaam. Je kunt vervolgens, een voor een, producten herintroduceren en meten hoe je erop reageert.

Carnivoor brandstof

Met het carnivoordieet kan je lichaam vet als brandstof gebruiken in plaats van koolhydraten en suikers. Dit betekent dat het energieniveau kan stijgen en dat de meeste mensen daardoor hun vetopslag kunnen verminderen.

Het is ook mogelijk om een toestand van ketose te bereiken.

Bij ketose maakt je lichaam ketonen aan voor energie die efficiënter zijn en mogelijk je hersenen laten gedijen.

Eten carnivoren van kop tot staart?

Zoals hierboven vermeld, is het carnivoordieet zo eenvoudig als het maar kan. Vlees, water en zout.

Maar je vraagt je waarschijnlijk af hoeveel en wat voor soort vlees je dient te eten?

Over het algemeen eten de meeste carnivoren veel rundvlees vanwege de prijs en de overvloed aan voedingsstoffen en mineralen die erin worden aangetroffen. We hebben het over veel steaks, rundergehakt en zelfs orgaanvlees.

Dat brengt ons bij het ‘van kop tot staart’ eten.

‘Van kop tot staart’ is het concept van eten, net als onze oude voorouders. Ze aten zoveel mogelijk van het dier en dat is wat kop tot staart probeert te bereiken.

Met andere woorden, wees niet bang voor orgaanvlees zoals lever, hersenen, nieren en zelfs testikels!

Wanneer eten carnivoren?

Het leuke van het carnivoor dieet is dat je eet wanneer je honger hebt.

Toch raden we aan om 2-3 uur voor het slapengaan niet meer te eten, omdat het je misschien helpt om sneller in slaap te vallen en beter te slapen.

Vanwege de lage insulineniveaus, doordat je geen koolhydraten meer eet, zul je niet zo snel aankomen.

Minder vaak op een dag eten heeft echter wel diverse gezondheidsvoordelen. Lees bijvoorbeeld ons artikel over intermittent fasting.

Hoeveel dien je te eten?

Over het algemeen eten mannen ongeveer 900 gram vlees per dag en vrouwen eten ongeveer 700 gram. Je eet tot verzadigd bent! Geen porties wegen of calorieën en koolhydraten tellen.

Dranken bij het carnivoor-dieet

Voor sommigen kunnen dranken bij het carnivoor-dieet een uitdaging zijn.

Als je gaat voor de volledige, originele carnivoor-stijl, dan drink je geen alcohol, koffie, thee, sportdranken of iets met toevoegingen.

De meeste carnivoren wijken hier echter van af, en staan naast water, in beperkte mate koffie en thee toe.

Boeken over het carnivoor-dieet

Nederlandse boeken over het carnivoor-dieet zijn op het moment van het schrijven van dit artikel niet beschikbaar. Wel zijn er twee Engelstalige boeken te koop in Nederland:

De basis van het ketogeen dieet

Het ketogeen dieet is, kortgezegd, een dieet waarbij je je koolhydraatinname drastisch beperkt, maar de vetten verhoogt.

Ketogene diëten zijn vergelijkbaar met het carnivoor-dieet, omdat je lichaam zal overschakelen van het gebruik van suikers en koolhydraten voor energie naar vet. Als gevolg hiervan zal de lever ook ketonen produceren, een krachtige vorm van brandstof die de hersenen kunnen gebruiken als brandstof.

Onderzoekers zeggen dat ketonen de brandstof bij uitstek zijn en veel voordelen bieden voor de hersenen en de rest van het lichaam.

Koolhydraat- en vetratios

Het ketogeen dieet is een beetje lastiger dan het carnivoor dieet, omdat je je koolhydraat-, eiwit- en vetverhoudingen moet bijhouden.

Een vrij standaard ketogeen dieet heeft bijvoorbeeld deze verhoudingen:

75% vet, 20% eiwit, 5% koolhydraten
En een zwaarder eiwitdieet kan er als volgt uitzien: 60% vet, 35% eiwit en 5% koolhydraten.

Bij een carnivoor-dieet zijn de koolhydraten (nagenoeg) 0%.

Overeenkomsten tussen keto en carnivoor

Zoals je kunt zien, zijn er enkele overeenkomsten in de voordelen van wat het carnivoor- en keto-dieet mogelijk kan betekenen voor je.

Ze zijn allebei gebaseerd op een voorouderlijke manier van eten. Met het beperken of volledig verwijderen van koolhydraten, suikers, granen, zaadoliën en ander onnatuurlijk voedsel, zijn mensen beter in staat om een superieure gezondheid te bereiken.

Verschillen tussen keto en carnivoor

Het keto-dieet heeft zijn eigen uitdagingen. De meestgenoemde uitdaging is dat je eigenlijk koolhydraten moet tellen. Je zult merken dat je extra tijd besteedt aan het bekijken of bepaalde soorten fruit en groenten onder de koolhydraatdrempel liggen.

Het kan lastig zijn.

Het carnivoordieet telt niet het aantal koolhydraten, het stelt je in staat om te eten totdat je helemaal voldaan bent. Over het algemeen eten de meeste carnivoren 2 grote maaltijden per dag.

Binnen het keto-dieet bestaat er een gevaar te vaak keto-vriendelijke snacks repen en koekjes te eten. Deze repen zijn bewerkte voedingsmiddelen en smaken te mooi om waar te zijn. Indien je zelf bakt, heb je het meer in de hand maar het betekent nog steeds dat je op je totale hoeveelheid koolhydraten per dag moet letten.

Het kan dus leiden tot het eten van meer koolhydraten.

Met het carnivoor-dieet eet je na de aanpassingsperiode in wezen alleen vleesproducten en verlies je de hunkering naar snacks of zeer smakelijke zoete producten.

Met het keto-dieet mag je nog steeds plantaardig voedsel eten. Voor sommige mensen die chronische ziekten of symptomen hebben, kan het eten van planten problematisch zijn. In feite zijn er vele natuurlijke (gif)stoffen in planten die ook wel anti-nutriënten worden genoemd. Een plant probeert met deze gifstoffen zich te beschermen om zo niet opgegeten te worden.

Artsen zeggen dat een van de potentiëel belangrijkste therapeutische principes van het carnivoordieet is, dat patiënten met de eliminatie van bepaalde planten verbeteringen kunnen zien in ontstekingen, chronische symptomen en geestelijke gezondheid.

De kosten van een gezond dieet

Vaak zullen mensen het excuus geven dat ze het zich gewoon niet kunnen veroorloven om een volledig vlees- of ketogeen dieet te volgen.

Met zowel het keto- als het carnivoor-dieet zijn er deals te maken. Zoek uit wanneer je slager of de supermarkt het vlees en de groenten in de aanbieding hebben. Bekijk afgeprijsde producten (die eventueel in te vriezen zijn). Ook is orgaanvlees doorgaans vrij goedkoop.

Veel mensen eten minder vaak binnen het carnivoor-dieet of ketogeen dieet. Dit omdat beide diëten zich goed lenen voor de combinatie met intermittent fasting.

Houd ook rekening met de hoeveelheid geld die je bespaart door niet naar Starbucks te gaan en die met suiker volgestopte Frapaccino te bestellen! Dat is dezelfde prijs als een halve kilo rundergehakt!

Ten slotte

We geloven dat zowel het keto- als het carnivoor-dieet de meest gunstige manier van eten is. Er zijn echter een aantal elementen die mogelijk het carnivoor-dieet superieur maken.

Binnen het carnivoor-dieet is het gemakkelijker om te eten zonder veel onderzoek naar het koolhydraatgehalte te doen. Met de bijna volledige eliminatie van koolhydraten is het mogelijk dat je lichaam herstelt van ontstekingsgerelateerde problemen.

Onthoud dat als je carnivoor volgt en zuivelproducten eet, het een behoorlijke hoeveelheid koolhydraten kan bevatten.

Als het gaat om keto versus carnivoor, denken we dat je moet onderzoeken om te zien wat voor jou werkt. Het devies is vooral: probeer het allebei uit en kijk wat beter voor je werkt. Hopelijk inspireert dit artikel je en wijst het je in de goede richting.

Jim

Jim

Gezondheids guru en voedingsexpert

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: