Wat is intermittent fasting en hoe past het in een ketogeen dieet?

Intermittent fasting wordt steeds populairder: 16 tot 18 uur vasten en in een periode van 6 uur 2 grote maaltijden nuttigen. Maar wat is intermittent fasting precies, hoe werkt het en wat zijn de voor- en nadelen?

Wat is intermittent fasting?

Intermittent fasting is een methode waarin je de tijd waarin je eet, de zogenaamde ‘eating window’, te verkleinen. Het is tegenwoordig een populaire methode om gewicht te verliezen en nog gezonder te worden. Veel mensen eten 6 keer per dag, snacks en caloriehoudende drankjes meegerekend. In plaats van meerdere maaltijden per dag te eten, bouw je dit eerst af naar strikt 3 maaltijden per dag. Vervolgens ontbijt je beetje bij beetje steeds wat later, totdat deze maaltijd samenvalt met een (vroege) lunch. Een veelgebruikt schema van intermittent fasting is 16:8. Zo eet je 2 of 3 maaltijden binnen een tijdsbestek van 8 uur. Vervolgens vast je na het diner voor 16 uur tot je ontbijt/lunch. 

Hoe werkt intermittent fasting?

Wanneer je eet, maakt je alvleesklier insuline aan om koolhydraten en vetten op te nemen in je cellen. De koolhydraten worden omgezet in glucose. Op het moment dat er insuline in je lichaam aanwezig is, kun je geen vet verbranden. Dit benadrukt meteen het doel van intermittent fasting. 

Wat is de link tussen intermittent fasting en ketogeen eten?

Het ketogeen dieet zorgt ervoor dat vet je primaire brandstof wordt. Omdat je voorraad suiker/koolhydraten in de vorm van glycogeen in brandstof wordt omgezet, de zogenaamde ‘glycogenolyse’, gaat je lichaam gebruikmaken van je vetopslag. Dit gaat via de aanmaak van ketonen in je lever. Bij het ketogeen dieet krijg je hoofdzakelijk vet binnen als brandstof en je lichaam leert als het ware vet te gebruiken als primaire brandstof. Doordat je een voller gevoel ervaart bij ketogeen eten, vermijd een van de grootste nadelen van intermittent fasting: honger.

Voordelen van intermittent fasting

Naast vet verbranden en dus afvallen, heeft intermittent fasting en vasten op langere termijn (24 uur tot zelfs 72 uur) nog veel meer gezondheidsvoordelen, zo blijkt uit onderzoek. Het belangrijkste voordeel is ‘autofagie’: het opruimen en recyclen van oude cellen in je lichaam. Je voelt je hierdoor fitter en hebt minder last van ontstekingen. En ook veroudering van je lichaam zal minder snel gaan.

Nadelen van intermittent fasting

Er kleven natuurlijk ook nadelen aan intermittent fasting. Zet dus altijd voor jezelf de voor- en nadelen op een rij voordat je hieraan begint. Enkele nadelen zijn:

• Je moet er echt even doorheen. Aan het begin ben je veel vaker moe en wil je ’s avonds alleen maar slapen of op de bank liggen

• Sociale etentjes zijn iets lastiger: als er verwacht wordt dat je mee-eet. Ga je uit eten, pluis dan van tevoren de menukaart uit.

• Het is niet voor iedereen geschikt: als je ondergewicht of diabetes type 1 of 2 hebt, zwanger bent of jonger dan 18 jaar, kun je beter niet aan intermittent fasting doen.  

© Tekst KetoKing.nl – Jim Leseman

Jim

Jim

Gezondheids guru en voedingsexpert

Geef een reactie