5 Mentale blokkades wanneer je keto volgt

Je bent begonnen met het keto dieet en voelt je goed. Mogelijk had je in het begin wat fysieke klachten, zoals de keto-griep of diarree. Toch is er een stemmetje in je achterhoofd dat je zo nu en dan aan het twijfelen brengt. Of je hebt te maken met vrienden, familie en collega’s die kritiek uitspreken over je keuze aan keto te doen.

Hoe ga je hier mee om?

We beschrijven 5 mentale blokkades waar iedereen (ook wij!) doorheen moeten breken en vertellen je uiteraard de oplossing.

1. Keto is moeilijk vol te houden

Alles wat nieuw is, is in het begin moeilijk. Vooral de eerste weken. Je merkt nog niet meteen progressie en verlangt terug naar de oude situatie. Zo stranden meerdere doelen: beginnen met de sportschool in januari wordt vaak een maand later gestaakt. De belofte bij ‘Dry January’ wordt toch stiekem gebroken voor dat ene etentje waar een wijntje wel goed bij smaakt. En zo ook het vasthouden van de keto lifestyle.

Anders dan bij andere diëten mag je bij het keto dieet erg veel eten. Eigenlijk is het ook geen dieet maar een levensstijl. Dit biedt ruimte voor perspectief: je mag snacken, je hoeft geen calorieën te tellen en in beperkte mate kun je genieten van fruit.

Op momenten dat je twijfelt raden wij aan om de keto levensstijl vanuit twee perspectieven te benaderen:

  1. De korte termijn: je volgt het keto dieet al een aantal dagen/weken/maanden en dit betekent dat je al goed bezig bent! Ook al ben je nog in de buurt van je doel (afvallen, meer energie), je eet en drinkt al een stuk gezonder. Vooral als je je levensstijl combineert met intermittent fasting: je geeft na al die jaren (redelijk) slecht te hebben gegeten, eindelijk wat rust! Ditzelfde geldt in het geval je tijdelijk van het keto plan bent afgestapt: je gaat nu weer aan de slag met je gezondheid: je meest kostbare bezit.
  2. De lange termijn: je lichaam wordt steeds gezonder en wapent zich tegen ziekten, je hebt een verbeterde energie gedurende de dag en je slaapt beter. Door het vermijden van (geraffineerde) suikers en (sterk bewerkte) koolhydraten word je jaar op jaar gezonder. Dit biedt een mooi perspectief! Een gezondere levensstijl wordt geassocieerd met gezond oud worden, en wie wil dat nou niet? Hoe fijn is het om de rest van je leven te genieten van meer energie, minder kwaaltjes en een grotere kans dat je meer tijd kunt doorbrengen met je vrienden en (klein)kinderen?

2. Keto buiten de deur is niet te doen

In de tijd dat we dit artikel schrijven komen we niet zoveel de deur meer uit. Dit komt door de maatregelen omtrent het Coronavirus. Mogelijk worden de regels later in het jaar versoepeld of deels opgeheven. Als we ons weer in het gewone leven wagen, zullen we weer te maken krijgen met de dagelijkse verleidingen, waaronder:

  • Koffie to go (met veel suiker en slagroom)
  • Uit eten gaan met vrienden
  • De vrijdagmiddagborrel
  • Onverantwoorde snacks op bijvoorbeeld het station

Vergeet niet dat er erg veel opties zijn die nog gewoon kunnen. Een paar voorbeelden zijn een lekkere, goede bak barista koffie (maar dan zonder suikers en siropen). Dineren is zeer goed mogelijk met verse vis, een goed stuk vlees en heerlijke groenten (het draait ook immers om de gezelligheid van het gezelschap). Bij de vrijdagmiddagborrel kun je gerust een plakje worst, stukje kaas, nootjes of olijven meeknabbelen (en neem eventueel een blikje kombucha mee als lekkere drank!). Qua snacks is het even wat lastiger, maar gelukkig wordt dit wel steeds makkelijker. Veel ‘to go’ supermarkten bieden koolhydraatarme producten aan. Je kunt bijvoorbeeld ook kleinverpakkingen vleeswaren of kaas kopen (bedoeld voor op brood, maar wij eten het natuurlijk uit het vuistje).

Zelf gaan we ook regelmatig op pad met heerlijke ‘tapas style’ bento lunchbox die we in plaats van kleffe boterhammetjes vullen met gekookt ei of omelet, olijven, gestoomde groenten, ansjovis, feta en noten.

Tevens geldt zoals bij het vorige onderdeel benoemd, dat je de keto levensstijl volgt voor iets groters (ten opzichte van een ‘crash’ dieet): je krijgt er meer energie en slaapkwaliteit voor terug en uiteindelijk zal je minder gaan wegen en minder last hebben van kwaaltjes.

3. Je moet teveel lekkernijen links laten liggen

Wie beweert dat keto niet lekker kan zijn, heeft het mis! Naast lekkere gerechten met verse groenten, vlees, kaas en eieren, zijn er ook voldoende opties voor zoetekauwen (zie onze kookboekcategorieën ‘zoet‘ en ‘nagerechten‘). Ook snacks zijn goed vertegenwoordigd, zoals een keto kapsalon of hotdog.

We raden alcohol af, maar er zijn alcoholische opties die binnen het keto dieet vallen. Denk bijvoorbeeld aan de sterkere dranken (whiskey, wodka, jenever), een glas droge witte wijn of een ‘light’ biertje. Uiteraard met extreme mate!

4. Omstanders vertellen je dat je ongezond bezig bent

Helaas denken velen nog steeds dat low carb en ketogeen eten ongezond is. De wetenschap denkt hier inmiddels anders over. Het keto dieet heeft vele volgers die verbluffende resultaten bereiken. Een dieet is persoonlijk: iets wat voor jou werkt, hoeft niet per definitie voor anderen te werken. Probeer daarom niet teveel zieltjes te winnen voor het keto dieet: geef mensen de ruimte om het zelf te ontdekken. Of accepteer dat anderen een andere mening hebben. Als dit ingezien wordt, zal er ook meer begrip komen voor jouw situatie.

Uiteraard kun je vertellen dat je heel veel groentes eet en (bijna) geen bewerkte producten eet. Het kwartje begint al sneller te vallen wanneer men inziet dat je niet snoept, geen topt zeer weinig alcohol drinkt en strict 2 à 3 keer per dag eet.

5. Je merkt niet meteen gewichtsverlies en verbeterde concentratie

Wanneer je begint aan het keto dieet (of low carb gaat eten), ervaren de meeste mensen redelijk snel gewichtsverlies. Dat bestaat voornamelijk uit water, aangezien koolhydraten (uit je oude eetpatroon) meer water gebruiken vergeleken met vetten (je nieuwe eetpatroon). Mogelijk heb je wat ‘ontwenningsverschijnselen’ en de eerder genoemde keto griep waardoor je niet meteen een verbeterde concentratie ervaart. Dit is echter een kwestie van tijd!

Met gewichtsverlies werkt het ook een beetje zo. Veel mensen hopen binnen twee maanden 20 kilo kwijt te raken: dit is echter onrealistisch en zelfs niet gezond. Ons motto is: eerst gezond worden, dan afvallen. Op momenten dat je geen gewichtsverlies ervaart, kan het zijn dat je lichaam zich aan het herstellen is.

Wil je echter gewichtsverlies versnellen? Intermittent fasting is dan een goede tactiek. Keto & intermittent fasting gaan goed samen!

Conclusie

We hopen dat je met dit artikel wat meer ‘mentale support’ hebt gekregen om het keto dieet te beginnen of vol te houden. Mogelijk kun je nog andere blokkades tegenkomen. Wees vrij om deze achter te laten in de reacties hieronder!

Jim

Jim

Gezondheids guru en voedingsexpert

Geef een reactie