Keto dieet tips

Ben je druk bezig om het keto dieet als levensstijl te hanteren maar kun je nog wel wat keto dieet tips gebruiken? Wij helpen je hier graag mee! Natuurlijk kun je ons altijd een mailtje sturen of een vraag stellen via Instagram. We proberen altijd zo snel mogelijk antwoord te geven. Hierbij hebben wij alvast een paar korte tips en een korte FAQ voor je opgesteld met informatie waar wij het meeste vragen over krijgen. Veel succes met deze keto dieet tips!

Keto dieet tip #1- Beperk je calorieopname niet

Wanneer je het keto dieet gaat doen, kan het helpen je calorieopname niét te beperken, zelfs als gewichtsverlies je enige doel is. Je calorieopname beperken zal vlotter verlopen – en zelfs spontaan gebeuren – als je lichaam volledig is aangepast aan het verbranden van vetten voor energie. Na een paar weken keto dieet merk je al dat je minder verlangt naar eten en minder een hongergevoel ervaart.

Keto dieet tip # 2 – Matig je proteïneopname

Wanneer je grote hoeveelheden proteïnen consumeert kan dit een insulinerespons uitlokken. Intuïtief beginnen mensen aan het keto dieet door alle koolhydraten uit hun dieet te schrappen. Die calorieën gaan ze dan compenseren met mager vlees. Maar dat is vragen om problemen! Je proteïneopname gematigd houden is een belangrijk deel van keto dieet, dat vaak over het hoofd gezien wordt. De meeste mensen hebben ongeveer 0,6 tot 1 gram proteïnen per pond vetvrije massa nodig.

Keto dieet tip #3 – Wees niet bang voor vetten

Het is moeilijk om het idee dat we aangepraat kregen dat vetten slecht zouden zijn opzij te zetten, maar een van onze keto dieet tips is om dat toch proberen te doen. Vetten zijn goed en moeten met bij het keto dieet in grote dosissen worden geconsumeerd. Draai de knop om in je hoofd. Heb je weinig energie tijdens het keto dieet? Dan is de kans groot dat je niet genoeg gezonde vetten eet.

Keto dieet tip #4 – Zorg voor gezonde alternatieven

Eet je graag snacks? Als je aan bepaalde snacks gewend bent, ga dan tijdig op zoek naar dingen waar je die mee kunt vervangen terwijl je je nog aanpast aan het keto dieet. Bekijk hier al onze keto snacks.

Keto dieet tip #5 – Voeg meer vetten toe aan je dieet

Weet je niet zeker hoe je de opname van macronutriënten op peil houdt? Hier zijn een paar keto dieet tips waarmee je snel extra vetten aan je keto dieet toevoegt:

Koop vettere stukken vlees

Eenvoudig toch? Vervang kippenborst door kippendijen, vleugels of poten. Kies 80/20 gemalen rundvlees in plaats van 99% mager rundvlees. Wat dacht je bijvoorbeeld van gevulde kipfilet?

Maak vetbommen

Vetbommen zijn heerlijke stukjes puur vet. Een geweldige manier om gemakkelijk vet aan maaltijden toe te voegen en super als snack!

Voeg vetten aan je groenten toe

Geen fan van broccolistronken? Dip ze dan in boter of kaas. En bekijk ook dit recept met broccolirijst.


FAQ keto dieet

Hierbij nog een paar vragen die ons vaak gesteld worden, wellicht zitten er handige keto dieet tips voor jou tussen!

Vraag: Kan ik trainen tijdens het keto dieet?
Antwoord:
Jazeker! Je prestaties kunnen aanvankelijk wat minder zijn, maar veel water drinken en veel vet opslaan maakt een groot verschil.

Bij een studie in 2012 volgden 8 elitegymnasten het keto dieet. Wat bleek? Hun kracht en algemene atletische prestaties bleven ongewijzigd gedurende de dertig dagen dat ze het keto dieet volgden. Een andere studie uit 2017 – dit keer op mannelijke hogeschoolatleten – wees uit dat het keto dieet een verhoging van het testosterongehalte, kracht en spiermassa teweegbracht.

Vraag: Is ketose hetzelfde als ketoacidose?
Antwoord:
Het is een mythe dat ketoacidose iets te maken heeft met het keto dieet. Ketoacidose betekent dat het lichaam zolang niet in staat is om genoeg insuline aan te maken dat de lever gevaarlijk hoge hoeveelheden ketonen gaat aanmaken.

Ter vergelijking: bij voedingsketose tijdens het keto dieet maakt je lichaam 7 tpt 8 mMol ketonen per liter bloedserum aan. Het is voor de meeste mensen echter nagenoeg onmogelijk om dat niveau aan te houden. Daarom schommelen de meesten tussen 1 en 3 mMol per liter tijdens het keto dieet. Tijdens diabetische ketoacidose ervaar je pieken van wel 16,7 mMol ketonen per liter, vaak zelfs meer dan 20.

Deze aandoening wordt veroorzaakt door ziekte, problemen met insulinetherapie of onbehandelde diabetes type 2.

Vraag: Moet ik verzadigd vet niet vermijden? Is het niet slecht voor mijn hart?
Antwoord:
Verzadigd vet wordt vaak aangewezen als de boosdoener inzake hartziektes. Hoewel het voordelig kan zijn je opname van verzadigde vetten te beperken en te vervangen door de opname van meervoudig onverzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetten, is verzadigd vet niet de vijand.

Marieke

Chef Zoetigheid @ KetoKing.nl

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: