Keto dieet gevaarlijk – 3 Redenen waarom dit niet zo is

wel eens als gevaarlijk bestempeld. Zoals bij veel andere diëten en levensstijlen hebben aardig wat mensen kritiek en gaan er diverse geruchten rond. En dat is jammer, want wij zelf en met ons vele anderen, hebben een hele goede ervaring met deze manier van eten. We begrijpen natuurlijk dat de overstap naar een nieuwe manier van eten spannend is en dat je hier goed over na wilt denken. Wij geven je 3 redenen waarom het antwoord op de vraag “Is het keto dieet gevaarlijk?” “nee” is.

Veel vet eten bij het keto dieet. Gevaarlijk of niet?

Er wordt vaak geroepen dat vet voor een te hoog cholesterol zorgt en daardoor hart- en vaatziekten kan veroorzaken. Maar over welk vet hebben we het hier eigenlijk, en welke vorm is nu juist wel of niet gevaarlijk?

Bij het keto dieet eet je inderdaad veel vet, maar je let wel op de bronnen. Een vette hamburger van een fastfood restaurant of een bord vol bacon zal weinig goed effect op je lichaam hebben. Een lekkere verse avocado met een plakje gerookte zalm daarentegen is juist super gezond. En dat zijn nu juist de soort vetten die je bij het ketogeen dieet nuttigt.

Wil je weten welke vetten goed voor je zijn en wil je wat inspiratie opdoen voor lekkere keto recepten? Lees dan ook onze 10 manieren om meer vet te eten.

Is het keto dieet gevaarlijk omdat je minder vitaminen en mineralen binnenkrijgt?

We lezen vaak dat mensen niet aan de keto lifestyle willen beginnen omdat ze bang zijn dat ze vitaminen en mineralen tekort komen. Op zich begrijpen wij waarom iemand zich hier zorgen over maakt. Je krijgt bepaalde micronutriënten namelijk in mindere mate binnen omdat je een aantal producten niet meer eet. Vooral vitaminen en vezels zal je uit nieuwe bronnen moeten halen, omdat verschillende vruchten en brood niet binnen het keto dieet passen.

Maar is het keto dieet gevaarlijk omdat je minder fruit en brood eet? Nee, niet zolang je gevarieerd blijft eten. Eet zo veel mogelijk verschillende soorten keto fruit en groenten zodat je inname van macronutriënten in balans blijft. Wanneer je enkel avocado’s, bacon, kipfilet en zalm eet bestaat de kans inderdaad dat je uiteindelijk iets te kort komt, maar dat is natuurlijk ook zo voor mensen die niet ketogeen eten. Lees ons artikel over wat je eet en drinkt bij het keto dieet voor meer informatie.

Niet genoeg kennis over het keto dieet. Gevaarlijk of niet?

Wanneer je niet genoeg kennis hebt over het ketogeen dieet, dan kan dit inderdaad voor ongezonde of zelfs gevaarlijke situaties zorgen. Zo denken veel mensen dat je zoveel mogelijk vet moet eten en alle koolhydraten moet vermijden. Als je dit doet, dan loop je echter het risico dat je zowel vitaminen en mineralen als koolhydraten tekort komt. 

Want ook wanneer je lichaam vet – in plaats van koolhydraten – verbrandt voor energie, heb je deze alsnog nodig om goed te functioneren. Vooral je hersenen hebben dagelijks een kleine hoeveelheid koolhydraten nodig. Nu zeggen we niet dat je de koekjes weer uit de kast kunt halen. Maar wat aardbeien kunnen bijvoorbeeld echt geen kwaad.

Ook is er vaak een gebrek aan kennis over supplementen. Je zou misschien denken dat je genoeg hebt aan 2 of 3 verschillende producten die je dagelijks eet, en dat je de overige macro- en micronutriënten uit supplementen kunt halen. Maar vergeet niet dat een supplement een toevoeging. Het is geen vervanger van bepaalde voedingsstoffen. Zorg er dus altijd voor dat je gevarieerd eet en neem eventueel een voedingssupplement als aanvulling.

Marieke

Marieke

Chef Zoetigheid @ KetoKing.nl

Geef een reactie