Intermittent fasting: do’s & don’ts

Intermittent fasting is een goede manier om af te vallen en om gezonder te gaan leven. Je krijgt meer energie, minder hongergevoel en het helpt sommigen om van bepaalde gezondheidsklachten af te komen. Maar wat zijn de zaken waar je op moet letten als je begint aan deze nieuwe manier van eten?

Intermittent fasting – Wat je wel moet doen

In al onze artikelen over intermittent fasting komt het kernpunt naar voren: intermittent fasting hoef je niet te zien als een dieet, maar echt als een lifestyle. Dat betekent dat je vooral niet te streng moet zijn. Heb je een belangrijke afspraak en wil je van te voren eten? Dan kun je dat best een half uurtje eerder doen dan normaal. Ook een keer uitslapen in plaats van alleen in de ochtenduren eten is gewoon mogelijk. Ben je ziek en vraagt je lichaam om extra voeding? Luister dan en accepteer het feit dat je wat vaker (kleine porties) moet eten. 

Een ander belangrijk punt is het drinken van water. Op momenten dat je niet eet moet je vooral niet vergeten om regelmatig een glas water te drinken. Suikervrije thee of koffie is ook mogelijk. 

Wat je niet moet doen

Begin niet met vasten wanneer je heel veel stress in je leven hebt, net op vakantie gaat, zwanger bent of oververmoeid bent. Dit is niet het juiste moment om met een andere lifestyle te beginnen.

Honger jezelf niet uit. Als je duizelig wordt, je niet lekker voelt of migraine krijgt moet je eten (en veel water drinken). Ook als je een keer een slechte dag hebt en het vasten niet lukt, negeer dit dan niet en eet toch iets kleins.

Verbreek je je intermittent fasting, eet dan niet teveel in één keer. Bij het verbreken van je vasten moet je niet te veel in één keer eten. Vooral wanneer je nog niet gewend bent aan deze lifestyle kan dit voor buikpijn zorgen. Begin dus rustig. 
Lees hier al onze artikelen over intermittent fasting >>

Marieke

Marieke

Chef Zoetigheid @ KetoKing.nl

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: