Vocht vasthouden tijdens het keto dieet: 4 redenen

keto beginnersgids

Je volgt het koolhydraatarme keto dieet en je voelt je geweldig! Je hebt meer energie en voelt je overwegend beter. Dan ga je op de weegschaal staan en je ziet….dat je gewicht is toegenomen?!

Niet alleen je gewicht is gestegen, maar je merkt ook dat je vocht vasthoudt in onder andere je enkels. Hoe kan dat? Zou je niet uitsluitend af moeten vallen tijdens het keto dieet? Water vasthouden gebeurt juist toch bij een koolhydraatrijk dieet?

Het is echter vrij gebruikelijk om aan te komen door vocht vast te houden, zelfs als je low carb eet. Wij leggen je uit hoe dat komt.

Er zijn grofweg 4 oorzaken in het vasthouden van water en gewichtstoename tijdens het keto dieet. Uiteraard hebben we hier ook een oplossing voor. Volg de volgende stappen en er is een kans dat je gewichtstoename minder wordt.

1. Je hebt een gebrek aan kalium

Een gebrek aan kalium wordt meestal veroorzaakt door onvoldoende groenten eten. Eet daarom regelmatig een grote groende salade als lunch, consumeer een groene smoothie bij elke hoofdmaaltijd en eet gewoon: veel groente. Wij halen meestal wel een halve kilo groente per dag! Eet je wel voldoende groente en ben je pas net begonnen aan het keto dieet, dan kan het zijn dat je lichaam nog moet wennen aan de grotere hoeveelheid vezels vanuit groenten. Je microbioom (darmflora) zal zich na enige tijd aanpassen aan de inname van grotere hoeveelheden groenten.

Voorbeelden van groenten rijk aan kalium zijn: boerenkool, spinazie, salade en avocado.

2. Je zout (natrium) en kaliumverhouding klopt niet

Als je veel zout gebruikt maar onvoldoende kalium, dan is dit een andere mogelijke oorzaak van teveel vocht vasthouden. De standaard verhouding van kalium tot zout (natrium) moet ongeveer 4:1 zijn. Een overschot aan natrium betekent altijd een tekort aan kalium.

Met uitzondering van calcium en fosfor is kalium het meest voorkomende mineraal in het lichaam. De meeste kalium in je lichaam zit in je cellen. Natrium bevindt zich buiten de cellen. Wanneer deze twee mineralen uit balans raken, treedt oedeem (het vasthouden van vocht) op in onder andere enkels, vingers en rond de ogen.

Net als bij bovenstaande reden zit de oplossing in het eten van de juiste kaliumhoudende producten. Boerenkool, broccoli, kool, spinazie, avocado, paprika, sla, spruiten en selderij hebben allemaal veel kalium en weinig natrium.

Eet bijvoorbeeld voor het slapengaan vier stengels bleekselderij. Selderij is een van de hoogste kaliumproducten. De kans is groot dat je de dag erna al minder last hebt van vocht vasthouden.
 

3. Je krijgt te weinig thiamine (vitamine B1) binnen

Een vitamine B1-tekort kan zwellingen in je enkels veroorzaken en is een van de meest voorkomende vitaminetekorten.

De oplossing zit hem in meer producten eten met vitamine B1. Vitamine B1 zit onder andere in groenten, vlees en zuivel. Wij voegen elke dag een schep edelgistvlokken toe aan ons dieet. Edelgist heeft een hartige smaak (umami of kaas-achtig) en is een goede toevoeging aan gerechten. Uiteraard is een vitamine B supplement ook een optie.

4. Je eet per ongeluk te veel (verborgen) koolhydraten

Ook al volg je de keto lifestyle, er zijn een aantal verborgen manieren waarop koolhydraten terechtkomen in je voedingsplan. Koolhydraten zorgen ervoor dat je vocht vasthoudt. Alsof je een spons bent.

Een aantal producten die mogelijk in je keukenkastje liggen die verborgen koolhydraten of suikers kunnen bevatten zijn onder andere:

  • Wortelen, bieten en zoete aardappelen
  • Vetarme saladedressing
  • Vetarme pindakaas
  • Jus
  • Ketchup, mayonaise (of frietsaus) en mosterd
  • Vruchten- of vanilleyoghurt
  • Sommige (poederbasis) vitaminen kunnen maltodextrine bevatten
  • Zongedroogde tomaten
  • Eiwitrepen

Ons advies: lees de verpakking goed en maak waar mogelijk je gerechten en sauzen zelf. Ook is het een goed idee om zelf de macro’s te berekenen.

Ben je klaar om gewichtstoename door vocht vasthouden te laten verdwijnen?

Gewichtstoename door vocht vasthouden binnen het keto dieet is frustrerend. Ook al kun je verbluffende resultaten zoals gewichtsverlies en verbeterde energie ervaren met keto, het kan zijn dat je wat tijd nodig hebt om een routine in te voeren die voor jou werkt.

Het goede nieuws is dat je nu over de informatie beschikt om gewichtstoename door vocht vasthouden te voorkomen.

Jim

Jim

Gezondheids guru en voedingsexpert

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: