Waarom je nuchtere bloedsuikerspiegel relatief hoog kan zijn bij keto

Is je nuchtere bloedsuikerspiegel (bloedglucose) verhoogd bij een koolhydraatarm of keto dieet? Vijf dingen om te weten.

Wanneer je het ketodieet of een koolhydraatarm dieet volgt, zou je denken dat je bloedsuikerspiegel relatief laag is. Toch is dit niet altijd het geval. We noemen in dit artikel 5 redenen waarom je bloedsuikerspiegel hoger kan zijn dan je zou verwachten.

1. Adaptieve glucosebesparing

“We zien bij mensen die langdurig een koolhydraatarm dieet volgen, dat de meerderheid een nuchtere bloedglucose (in de ochtend) de hoogste waarde van de dag wordt”, zegt dr. Sarah Hallberg. ‘Ze hebben eigenlijk geen problemen met de bloedsuikerspiegel. Ze doen het heel goed. Maar als je naar een logboek van 24 uur bloedglucose kijkt, zie je ’s ochtends een relatief hoge waarde en daarna een gestage daling gedurende de dag, zonder grote pieken en dalen [in glucosespiegels], zelfs niet na de maaltijden.”

De wetenschappelijke naam is “fysiologische insulineresistentie” en dit is een goede zaak, in tegenstelling tot “pathologische insulineresistentie“.

Pathologische insulineresistentie wordt veroorzaakt door steeds hogere insulinespiegels – hyperinsulinemie – die glucose in overvolle cellen proberen te dwingen. Die insulineresistentie is een opvallend kenmerk van diabetes type 2, polycysteus ovariumsyndroom (PCOS) en andere chronische aandoeningen.

Laten we in plaats daarvan fysiologische insulineresistentie ‘adaptieve glucosebesparing‘ noemen, een naam die door velen is voorgesteld om de verwarring te verminderen. Dr. Ted Naiman beschrijft het als spieren die zich in de “glucose-weigeringsmodus” bevinden.

Voordat je overstapte op het ketogene dieet, waren je spieren de belangrijkste plekken om energie te absorberen en glucose in het bloed te gebruiken voor energie. Op lange termijn geven ze nu met keto echter de voorkeur aan vet als brandstof. Dus de spieren verzetten zich tegen de werking van insuline om suiker in cellen te brengen voor energie, en zeggen ze in wezen: “We willen of hebben je suiker niet meer nodig, dus verplaats het.” Vandaar dat de enigszins verhoogde, maar over het algemeen stabiele glucose (suiker) in het bloed circuleert.

Waar komt die glucose vandaan als je geen suiker en alleen koolhydraten uit groentes in je dieet eet? Je lever, door gluconeogenese – de aanmaak van glucose uit niet-koolhydraatbronnen zoals lactaat, glycerol en glucogene aminozuren uit eiwitten. Het is een natuurlijk beschermend proces dat homo sapiens door honderdduizenden jaren van vasten en hongersnoden heeft geholpen.

“Er is geen essentiële vereiste voor koolhydraten in de voeding omdat mensen een robuust vermogen hebben om zich aan te passen aan de beschikbaarheid van weinig koolhydraten”, zegt Dr. Jeff Volek. In de lever van een aantal keto-dieet volgende personen merkt hij op: “De ketonproductie neemt dramatisch toe om glucose te verplaatsen als de primaire energiebron naar de hersenen, terwijl vetzuren de meeste energie leveren voor de skeletspieren. Glucoseproductie uit niet-koolhydraatbronnen via gluconeogenese levert koolhydraten voor de weinige cellen die afhankelijk zijn van glycolyse [suiker gebruiken voor energie.] ”

Waarom zijn de bloedsuikers ’s ochtends het hoogst? Dit is het ‘dageraad fenomeen’, wanneer cortisol, groeihormoon, adrenaline en het enzym glucagon naar de lever gaan om je dag op gang te krijgen – wat de gluconeogenese stimuleert voor de cellen die glucose nodig hebben.

Het is je lichaam dat je ontbijt maakt, behalve dat wanneer je spieren aangepast zijn aan vet, ze dat ontbijt niet willen.

De HbA1c-test schat het gemiddelde glucosegehalte in het bloed over de afgelopen drie maanden door het aantal glucosemoleculen te tellen dat op rode bloedcellen is blijven zitten. In een koolhydraatarm dieet zal de HbA1c bijna altijd lager zijn dan wat een test suggereert, wat aantoont dat een goede glucoseregulatie geen probleem is voor die persoon.

2. Je insuline is laag – een belangrijk verschil

Zoals Dr. Naiman onlangs heeft gezegd, zegt alleen het testen van nuchtere bloedglucose zonder het testen van nuchtere insuline heel weinig. Dat komt omdat twee mensen precies dezelfde nuchtere bloedsuikerspiegels kunnen hebben en heel verschillende circulerende insulinespiegels kunnen hebben.

Het draait allemaal om de relatie tussen glucose en insuline en hoe ze samenwerken. Dit wordt de homeostatische modelbeoordeling van insulineresistentie of HOMA-IR genoemd. De naam is een mondvol, maar het betekent simpelweg dat het lichaam altijd probeert zijn essentiële systemen in evenwicht te houden – homeostase genaamd. Insuline werkt tegen glucose in een poging de bloedsuikerspiegel stabiel te houden, ook bekend als homeostase.

Bij één persoon – bijvoorbeeld iemand met pre-diabetes, diabetes type 2 of polycysteus ovariumsyndroom – kan insuline na verloop van tijd in steeds grotere hoeveelheden worden gepulseerd om de bloedsuikerspiegel relatief stabiel te houden. Hoewel de nuchtere bloedglucose nog steeds binnen het normale bereik kan zijn, wordt steeds meer insuline gebruikt om het daar te houden. Naarmate de insulineresistentie zich ontwikkelt en insuline steeds minder effectief wordt om de bloedsuikers te verlagen, zullen de bloedsuikers uiteindelijk te hoog worden.

Bij een tweede persoon – iemand die al een aantal maanden het keto-dieet volgt en nu vet verbrandt voor energie – worden slechts kleine hoeveelheden insuline gepulseerd door de alvleesklier om de glucose stabiel te houden. Je bent nu dus niet meer insulineresistent, maar erg insulinegevoelig en je hebt maar kleine hoeveelheden insuline nodig om glucose onder controle te houden.

Een HOMA-IR-test kan je vertellen hoe insulinegevoelig of insulineresistent je bent. Als je nuchtere bloedsuikerspiegel 5,7 mmol/L is en de insuline ook hoog is (meer dan 12 μU / ml), dan ben je insulineresistent en mogelijk op weg naar diabetes type 2. Als je bloedsuikerspiegel 5,7 mmol/L is maar je nuchtere insuline minder dan 9 μU / ml, dan ben je insulinegevoelig en waarschijnlijk in de glucose-weigeringsmodus van een koolhydraatarm dieet.

De meeste artsen controleren nog niet op nuchtere insuline met een nuchtere bloedglucosetest. Je moet er meestal om vragen.

3. Cortisol en de invloed ervan op de bloedsuikerspiegel

De meesten van ons hebben een stressvol leven, maar sommigen van ons hebben het moeilijker om onze stress te verminderen of los te laten. Dat kan zich uiten in rusteloosheid, een slechte slaapkwaliteit, slapeloosheid of gevoelens van angst of constante spanning. Cortisol is het stresshormoon dat de fysiologische respons ‘fight or flight’ (vechten of vluchten) medieert. En het heeft een directe invloed op onze glucosewaarden.

“Langdurige cortisolstimulatie zal de bloedsuikerspiegel verhogen”, merkt dr. Jason Fung op, die in zijn bestseller The Obesity Code 2016 een heel hoofdstuk schreef over het stresshormoon .

Daarin beschrijft hij hoe cortisol, dat vrijkomt uit de bijnieren, een bericht naar het lichaam stuurt om glucose vrij te maken ter voorbereiding op een vermeende bedreiging, waardoor de gluconeogenese in de lever wordt gestimuleerd. In de prehistorie werd die golf van glucose-energie meestal gebruikt om te vechten of te vluchten voor de dreiging. Maar in de huidige dagen, vaak blijft die stress los, wordt de energie niet gebruikt, wat kan leiden tot langdurige hogere glucosespiegels (en hogere insulinegehaltes om te proberen deze te verlagen).

De Amerikaanse verpleegster Kelley Pound, een koolhydraatarme diabetes-opvoeder die blogt op de site LowcarbRN , droeg een continue glucosemonitor, die elke 5 minuten bloedsuikers test, om te zien hoe verschillende voedingsmiddelen en stimuli de hele dag door haar bloedglucose beïnvloedden. Ze ontdekte dat zelfs tijdens het eten van weinig koolhydraten, stress de grootste invloed had op haar metingen, veel meer dan welk koolhydraatarm voedsel dan ook. “Mijn bloedglucose zal gemiddeld ’s ochtends 20-30 punten hoger zijn als ik niet ten minste 7 uur slaap heb gekregen,” zei Pound, die besloot zich te concentreren op stressvermindering als een belangrijk onderdeel van diabetesmanagement. “Zo hard werken om de bloedglucose onder controle te houden met een dieet, alleen om het met stress in de war te brengen, is mijn doelen tenietdoen.”

’s Avonds een of twee glazen wijn drinken kan ook de meetresultaten verlagen, omdat de lever eerst de alcohol metaboliseert voordat het overgaat op gluconeogenese, maar uiteraard is dit geen gezonde oplossing.

4. Glucosemeters kunnen foutieve metingen geven

Hoewel fysiologische redenen hogere glucosemetingen veroorzaken, kunnen technische redenen ze ook veroorzaken. De Amerikaanse Federal Drug Administration staat toe dat glucosemonitors voor thuisgebruik een variantie van 15% in resultaten hebben.

Dave Feldman, software-ingenieur, heeft geblogd over zijn variantie in de glucosemeter. Hij heeft de variantie in kaart gebracht en foto’s gemaakt van zijn twee glucosemeters, waarbij hij dezelfde druppel bloed heeft gemeten. Terwijl hij verwachtte dat zijn bloedglucose-instelpunt hoger zou zijn vanwege zijn langdurig koolhydraatarm keto-eten, was hij verrast door de soms enorme variatie in resultaten. Hij stelt dat bij een onverwacht resultaat, je het beste drie metingen kunt doen, allemaal binnen een paar minuten van elkaar, en vervolgens het resultaat middelen.

Andere onderzoekers hebben opgemerkt dat valse metingen kunnen worden veroorzaakt door een vinger voor bloed te prikken met handen die minieme sporen van suiker of voedsel hebben (alleen een stuk fruit aanraken). Uitdroging verhoogt ook de resultaten. Je dient altijd je handen te wassen voordat je gaat testen, maar sommige zepen bevatten toevoegingen zoals honing of een geur die op de vingers kan blijven hangen en de metingen kan verstoren. Evenzo kunnen strips die te warm of te koud zijn, of andere omgevingsomstandigheden zoals grote hoogten, hogere of lagere waarden opleveren. Zelfs verschillende partijen strips kunnen verschillende resultaten opleveren bij dezelfde meter.

5. LADA – Latente auto-immuundiabetes bij volwassenen

Als alle informatie in dit bericht niet helpt de ​​stijgende bloedglucose op het koolhydraatarme dieet te begrijpen, en de bloedglucose steeds maar blijft stijgen (ook op andere momenten van de dag), dan kan sprake zijn van latente auto-immuun diabetes bij volwassenen (LADA), ook wel diabetes type 1.5 genoemd.

Zowel Dr. Hallberg als Dr. Fung zeggen dat ze LADA regelmatig zien bij hun patiënten die mogelijk een verkeerde diagnose hebben gekregen van type 2 diabetes en in plaats daarvan LADA hebben.

LADA lijkt op diabetes type 1 doordat antilichamen de insulineproducerende cellen van de alvleesklier aanvallen, maar het ontstaat op volwassen leeftijd, niet in de kindertijd of adolescentie. Diabetesonderzoekers merken op dat LADA ook kenmerken heeft van diabetes type 2, maar de patiënten zijn meestal dunner en hebben sneller insuline nodig omdat hun insulineproducerende bètacellen zijn aangevallen door antilichamen. De hoogste percentages van LADA worden gevonden in Noord-Europa, waarbij tot 14% van de type 2-diabetici het daadwerkelijk heeft.

“Ik test serum C-peptide en insuline bij iedereen in mijn Intensive Dietary Management-programma”, aldus Dr. Fung op. ” Ik controleer ze na verloop van tijd opnieuw en het duurt vaak 6 maanden tot 1 jaar om de diagnose te stellen. Ik vermoed dat ongeveer 5-10% van mijn type 2’s eigenlijk LADA zijn. ” Dr. Naiman heeft vergelijkbare ervaringen en routines.

Gelukkig is het koolhydraatarme keto-dieet, net als bij diabetes type 1 of type 2, een succesvolle manier voor mensen met LADA om hun bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden. Als ze uiteindelijk insuline moeten injecteren, kunnen ze door koolhydraatarm eten de minste hoeveelheid insuline gebruiken die nodig is om hoge bloedsuikers onder controle te houden. “Het kan de voortgang van de vernietiging van de bètacellen niet vertragen, maar koolhydraatarme is een zeer succesvolle therapeutische strategie om de afhankelijkheid van medicatie te verminderen,” merkt Dr. Fung op.

Jim

Jim

Gezondheids guru en voedingsexpert

Geef een reactie