Recept: Me­lan­za­ne al­la parmi­gi­a­na

Binnen ons gezin staat er regelmatig een Italiaans gerecht op tafel. Zowel jong als oud smult van de Italiaanse keuken! Ik maakte dit traditionele Italiaanse gerecht: melanzane alla parmigina. Boordevol groenten en geschikt voor vegetariërs.

Er hoeven maar weinig aanpassingen gemaakt te worden aan het basisrecept om deze ‘keto approved’ te maken. Vaak wordt er suiker aan de tomatensaus toegevoegd en wordt broodkruim of paneermeel gebruikt voor een krokante laag. Het paneermeel heb ik vervangen door edelgistvlokken. Deze vlokken zijn laag in koolhydraten en bevatten de meeste B-vitaminen (zie bijvoorbeeld deze variant). De suiker laat ik simpelweg achterwege, tomaten zijn al smaakvol genoeg. Ook heb ik om wat extra groenten binnen te krijgen een courgette toegevoegd.

Heb je variaties op dit gerecht? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

MariekeAuteurMariekeCategorieHoofdgerechtMoeilijkheidGemiddeld

Porties4 Porties
Voorbereidingstijd15 minutenKooktijd50 minutenTotale tijd1 uur 5 minuten

 2 aubergines
 1 courgettes
 1 ui
 3 teentjes knoflook
 800 g tomatenblokjes (blik)
 15 g basilicum (vers)
 250 g Buffelmozzarella
 40 g Parmezaanse kaas
 40 g Parmigiano Reggiano
 20 g edelgistvlokken
 zout
 1 vleugje cayennepeper
 1 el balsamicoazijn
 2 el olijfolie

1

Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius

2

Snijd de aubergines in dunne, lange plakken van ongeveer een halve centimeter. Bestrooi de plakken met zout en laat ze uitlekken in een vergiet

3

Snipper de ui, knoflook en courgette fijn. Verhit een pan met olijfolie en fruit de ui en knoflook aan. Voeg na 2 minuten de courgette toe

4

Voeg na 5 minuten de cayennepeper, balsamicoazijn en tomatenstukjes toe en zet het vuur laag. Laat voor ongeveer 30 minuten pruttelen

5

Vet een ovenschaal in. Dep de aubergineplakken droog met keukenpapier. Snijd de mozzarella in kleine stukjes. Ontdoe de basilicum van de steeltjes

6

Leg 1/3 van de aubergine in de ovenschaal. Schep daar bovenop de helft van de tomatensaus, de helft van de mozzarella, 1/3 basilicum en een handje parmagiano. Herhaal dit proces totdat alles op is (eindig met aubergine en basilicum

7

Strooi vervolgens de Parmezaanse kaas en de edelgistvlokken over het mengsel

8

Zet de ovenschaal in de oven en bak voor ongeveer 30 minuten

Ingrediënten

 2 aubergines
 1 courgettes
 1 ui
 3 teentjes knoflook
 800 g tomatenblokjes (blik)
 15 g basilicum (vers)
 250 g Buffelmozzarella
 40 g Parmezaanse kaas
 40 g Parmigiano Reggiano
 20 g edelgistvlokken
 zout
 1 vleugje cayennepeper
 1 el balsamicoazijn
 2 el olijfolie

Stappen

1

Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius

2

Snijd de aubergines in dunne, lange plakken van ongeveer een halve centimeter. Bestrooi de plakken met zout en laat ze uitlekken in een vergiet

3

Snipper de ui, knoflook en courgette fijn. Verhit een pan met olijfolie en fruit de ui en knoflook aan. Voeg na 2 minuten de courgette toe

4

Voeg na 5 minuten de cayennepeper, balsamicoazijn en tomatenstukjes toe en zet het vuur laag. Laat voor ongeveer 30 minuten pruttelen

5

Vet een ovenschaal in. Dep de aubergineplakken droog met keukenpapier. Snijd de mozzarella in kleine stukjes. Ontdoe de basilicum van de steeltjes

6

Leg 1/3 van de aubergine in de ovenschaal. Schep daar bovenop de helft van de tomatensaus, de helft van de mozzarella, 1/3 basilicum en een handje parmagiano. Herhaal dit proces totdat alles op is (eindig met aubergine en basilicum

7

Strooi vervolgens de Parmezaanse kaas en de edelgistvlokken over het mengsel

8

Zet de ovenschaal in de oven en bak voor ongeveer 30 minuten

Me­lan­za­ne al­la par­mi­gi­a­na
Marieke

Marieke

Chef Zoetigheid @ KetoKing.nl

Geef een reactie