Pizza, wie houdt er niet van? Wij zeker wel! We waren een beetje ongelukkig dat dit ‘comfort food’ van de lijst geschrapt moest worden toen we met het keto dieet begonnen. Na wat zoekwerk vonden we echter een overheerlijke keto-vriendelijke pizza-variant: de ‘fathead’ pizza.

We hebben altijd wel amandelmeel in huis. Naast zoete gerechten kun je er ook heerlijke hartige maaltijden mee bakken. Zoals een amandelmeel broodje of deze koolhydraatarme fathead pizza. Samen met geraspte mozzarella (te koop bij de meeste supermarkten) zet je in een handomdraai deze heerlijke keto pizza op tafel.

Hieronder vind je het basisrecept. Een pizza dien je natuurlijk te beleggen. We beginnen altijd met een tomatensaus gemaakt van tomatenpuree en oregano (voor de authentieke Italiaanse smaak). Verder kun je de pizza naar eigen wens beleggen. Onze favoriete toppings zijn:

  • Paprika
  • Champignons
  • Courgette
  • Ui
  • Salami
  • Gehakt
  • Geraspte kaas

Natuurlijk kun je ook een flammkuchen maken door in plaats van tomatensaus een saus van crème fraiche te maken. Lekker met champignons en spekjes.

Lees snel verder hoe je deze verrukkelijke keto fathead pizza maakt. Geloof ons: deze staat met regelmaat op je weekmenu!

AuteurJimCategorieHoofdgerecht, SnacksMoeilijkheidsgraadBeginner

Opbrengsten1 portie
Voorbereidingstijd10 minutenKooktijd20 minutenTotale tijd30 minuten

 150 g geraspte mozzarella
 80 g amandelmeel
 30 g roomkaas
 1 ei
 1 scheutje zout

1

Doe de geraspte mozzarellakaas in een magnetronbestendige schaal en verwarm voor 1 minuut op vol vermogen. Of laat deze al roerende smelten in een steelpan. Verwarm vervolgens de oven voor op 220 graden Celsius.

2

Roer de roomkaas, het ei en het zout erdoorheen. Voeg de amandelmeel toe en roer of kneed tot een stevige bal deeg.

3

Rol het deeg uit op een bakplaat bekleed met bakpapier. Plakt het deeg aan de deegroller? Leg ook bovenop de deegbal een stuk bakpapier. Heb je geen deegroller? Je kunt het deeg in een pizzavorm duwen. Prik vervolgens met een vork wat gaatjes in de pizzabodem.

4

Schuif de pizzabodem in de oven en bak voor 8 tot 10 minuten af.

5

Beleg de pizza naar keuze: begin bijvoorbeeld met een tomatensaus (gemaakt van tomatenpuree en oregano) en beleg met groentes, champignons, salami en geraspte kaas. Bak de pizza voor nog zo'n 8-10 minuten totdat de kaas gesmolten is.

Ingrediënten

 150 g geraspte mozzarella
 80 g amandelmeel
 30 g roomkaas
 1 ei
 1 scheutje zout

Aanwijzingen

1

Doe de geraspte mozzarellakaas in een magnetronbestendige schaal en verwarm voor 1 minuut op vol vermogen. Of laat deze al roerende smelten in een steelpan. Verwarm vervolgens de oven voor op 220 graden Celsius.

2

Roer de roomkaas, het ei en het zout erdoorheen. Voeg de amandelmeel toe en roer of kneed tot een stevige bal deeg.

3

Rol het deeg uit op een bakplaat bekleed met bakpapier. Plakt het deeg aan de deegroller? Leg ook bovenop de deegbal een stuk bakpapier. Heb je geen deegroller? Je kunt het deeg in een pizzavorm duwen. Prik vervolgens met een vork wat gaatjes in de pizzabodem.

4

Schuif de pizzabodem in de oven en bak voor 8 tot 10 minuten af.

5

Beleg de pizza naar keuze: begin bijvoorbeeld met een tomatensaus (gemaakt van tomatenpuree en oregano) en beleg met groentes, champignons, salami en geraspte kaas. Bak de pizza voor nog zo'n 8-10 minuten totdat de kaas gesmolten is.

Keto Fathead Pizza
%d bloggers liken dit: