Recept: Bloemkoolpizza

Het is weekend, tijd voor lekker eten! Lekker ketogeen eten doen we sowieso, maar het weekend leent zich goed voor een van onze comfort foodrecepten.

Pizza: wie houdt er niet van? De meeste pizza’s die je in de winkel koopt zijn echter niet gezond. Gelukkig komen er steeds meer pizzabodems die (deels) gemaakt zijn met bloemkool, broccoli of bietjes. Er zit echter nog steeds bloem in, en is daardoor niet geschikt in het keto dieet. Maar we hebben een heerlijk alternatief.

We gebruiken in dit recept bloemkoolrijst uit de diepvries. Je kunt echter ook bloemkoolrijst uit het koelvak gebruiken, of maak zelf rijst en vermaal bloemkoolroosjes in de keukenmachine.

Wij maken meestal 4 pizza’s en gebruiken de dubbele hoeveelheden in dit recept. Onze zoon mag zijn eigen pizza beleggen! Onze favoriete toppings zijn geitenkaas, courgette, zongedroogde tomaatjes en (ansjo)vis.

De kleinste spruit uit ons gezin eet meestal alleen de bodem op, en krijgt door onze bodems toch groente binnen!

JimAuteurJimCategorieHoofdgerechtMoeilijkheidGemiddeld

Porties1 Portie
Voorbereidingstijd15 minutenKooktijd15 minutenTotale tijd30 minuten

 400 g bloemkoolrijst
 150 g geraspte mozzarella
 1 ei
 2 el tomatenpuree
 2 el slagroom of kookroom
 1 vleugje zout
 1 vleugje peper
 1 vleugje oregano

1

Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius

2

Bekleed een bakplaat met bakpapier

3

Ontdooi de bloemkoolrijst (indien nodig): Leg de bloemkoolrijst in een vergiet en giet er heet water overheen. Laat goed uitlekken

4

Vul een kom met de bloemkoolrijst, kruiden, geraspte mozzarella en het ei

5

Mix het beslag goed door elkaar met een vork

6

Kneed vervolgens het deeg en maak twee 'deegballen' op de bakplaat

pizzabodems

7

Maak de deegballen plat met je handen. Druk de pizzabodems goed aan tot een consistent geheel

8

Schuif de bakplaat in de oven voor 10 tot 15 minuten

9

Maak de pizzasaus: meng de tomatenpuree en de room in een kom. Voeg eventueel meer kruiden toe

10

Haal de pizzabodems uit de oven en smeer ze in met de pizzasaus. Beleg ze naar eigen voorkeur.

11

Bak de pizza's nog eens 10 minuten af in de oven

Vega optie
12

Op zoek naar een lekkere vegetarische topping? Quorn vegetarian pepperoni is een goede optie om je pizza mee te beleggen

Ingrediënten

 400 g bloemkoolrijst
 150 g geraspte mozzarella
 1 ei
 2 el tomatenpuree
 2 el slagroom of kookroom
 1 vleugje zout
 1 vleugje peper
 1 vleugje oregano

Stappen

1

Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius

2

Bekleed een bakplaat met bakpapier

3

Ontdooi de bloemkoolrijst (indien nodig): Leg de bloemkoolrijst in een vergiet en giet er heet water overheen. Laat goed uitlekken

4

Vul een kom met de bloemkoolrijst, kruiden, geraspte mozzarella en het ei

5

Mix het beslag goed door elkaar met een vork

6

Kneed vervolgens het deeg en maak twee 'deegballen' op de bakplaat

pizzabodems

7

Maak de deegballen plat met je handen. Druk de pizzabodems goed aan tot een consistent geheel

8

Schuif de bakplaat in de oven voor 10 tot 15 minuten

9

Maak de pizzasaus: meng de tomatenpuree en de room in een kom. Voeg eventueel meer kruiden toe

10

Haal de pizzabodems uit de oven en smeer ze in met de pizzasaus. Beleg ze naar eigen voorkeur.

11

Bak de pizza's nog eens 10 minuten af in de oven

Vega optie
12

Op zoek naar een lekkere vegetarische topping? Quorn vegetarian pepperoni is een goede optie om je pizza mee te beleggen

Bloemkool pizza
Marieke

Marieke

Chef Zoetigheid @ KetoKing.nl

Geef een reactie